Сравнение налоговых систем Латвии и России
Содержание
Введение
1. Налоговая система государства
2. Налоговая система Латвии
3. Налоговая система России
4. Сравнительный анализ систем Латвии
и России
Выводы
Список использованной литературы
Введение
Слово налоги для
многих людей ассоциируется с неприятными платёжными обязательствами, так как очень
часто они бывают несоизмеримо большими. В данной работе будет объяснено, зачем
нужно платить налоги, куда идут деньги налогоплательщиков, и как они
используются. Ежегодно происходят изменения в налоговой системе – это касается
налоговых ставок или расчётов. Для того, чтобы более полно отразить налоговую
систему Латвии и России, в работе использовались известные книги по экономике и
налогам, информация из порталов www.likumi.lv, www.nais.lv.
и www.fm.gov.lv, а так же материалы российских налоговых
интернет источников.
Актуальность выбранной
темы характеризуется тем, что одним из важнейших условий стабилизации
финансовой системы любого государства является обеспечение устойчивого сбора
налогов, надлежавшей дисциплины налогоплательщиков.
Налог - это установленный законом
обязательный платеж в государственный бюджет или бюджеты самоуправлений,
который не является платежом за приобретение определенного товара (услуги),
платежом штрафа, суммы увеличения основного долга и пени, а также платежом за
использование государственного капитала или его доли (ст. 1 закона ЛР «О
Налогах и Пошлинах»).
Для обеспечения
нормального функционирования любого государства, необходимы денежные средства,
которые составляют государственный бюджет. Главным образом, государственный
бюджет формируется благодаря налогам, а также, бюджет представляет собой один
из главных видов государственной экономической политики. Деятельность по сбору налогов
в государстве для формирования бюджета, называют фискальной политикой.
Налоговые поступления в
доходах федеральных бюджетов развитых стран составляют до 90 %., в доходах
региональных и местных бюджетов до 50%.
Целью данной работы
является анализ эффективности налоговых систем Латвии и России, в котором можно
будет увидеть, как отличаются налоговые системы этих стран. Также, показание,
как налоги работают в государстве.
1.
Налоговая система государства
В каждом государстве
существует налоговая система, т.е. свои способы взимания налогов, и свои
ставки. Но существует и такая черта система, как функция налогов, которая во
всех странах одинакова. Функции налогов таковы: фискальная (пополнение
бюджета), стимулирующая (помогает развивать то, что сегодня нужно стране),
распределительная (при помощи налогов средства одних лиц переходят в
распоряжение других).
Существует два вида
налогов, косвенные и прямые. Рассмотрим их поотдельности.
Косвенные налоги: такие налоги устанавливаются в виде
надбавки к цене в процентах или абсолютных ценах. Т.е. каждый день мы
сталкиваемся с косвенными налогами когда приходим в магазин за продуктами или
вещами. Оплачивая их стоимость мы одновременно оплачиваем налог, а продавец
вносит его в бюджет. К косвенным налогам относится таможенный налог, акцизный и
НДС (налог на добавленную стоимость). При импорте товара в страну, все
косвенные налоги уплачиваются на границе, иначе, не заплатив их, выпуск товара
в обращение будет запрещён. Но также существуют некоторые виды товара, которые
освобождены от налогообложения. В Латвии это, например, транзит, ввоз на переработку,
временный завоз, ввоз на таможенный склад и т.д.
Прямые налоги: их платит сам получатель дохода или
владелец облагаемого дохода. В раздел этих налогов входит: подоходный налог с
населения, подоходный налог с предприятия, социальные платежи, налог на
природные ресурсы, на недвижимую собственность, на азартные игры и лотереи.
Существует также большое
различие между формированием бюджета каждой страны, это три вида налоговой
системы. Первая – мягкая; вторая – жёсткая (к ней относятся страны Скандинавии,
более 50% дохода населения уходит в бюджет в виде налогов) и третья – умеренная
(в странах Западной Европы, на налоги уходит 30 – 40% дохода). И существует
четвёртый, редкий вид налоговой системы, под названием – оффшорные зоны .Оффшорные
зоны – это небольшие государства или территории, привлекающие иностранные
капиталы посредством предоставления налоговых и других льгот при проведении
финансово-кредитных операций с иностранными резидентами и в иностранной валюте.
Налог на азартные игры
уплачивают исключительно те, кто занимается игорным бизнесом, такие
предприниматели оплачивают налог со своих доходов.
По каждому налогу имеется
много различных льгот и скидок, благодаря им фирмы могут оптимизировать своё
налоговое бремя, и всё это в рамках закона.
Не имеет значения,
относится налогоплательщик к резидентам или к нерезидентам, ему всё равно
придётся уплачивать налоги, но для нерезидентов предусмотрено более мягкое
налогообложение его доходов. Нерезиденты, находящиеся на территории Латвии
платят налоги только с тех доходов, которые они получают на её территории. Но
любой нерезидент имеет право и с лёгкостью, может стать резидентом.
По статье 15 – ой Закона
ЛР «О налогах и пошлинах» все обязанности латвийских
налогоплательщиков делятся на 3 группы. 1 – общие для всех плательщиков
обязанности, и для физических и для юридических лиц; 2 – обязанности физических
лиц и 3 – обязанности юридических лиц.
При неуплате налогов с
налогоплательщиков взимают штрафы или пени. Штрафы взимаются в случае неуплаты
налога в бюджет, и налоговая администрация раскрыла это во время проверки. Пени
(от лат. poena – наказание) - разновидность неустойки, санкция в виде денежного
штрафа, накладываемого на должника за несвоевременное выполнение, просрочку
денежных обязательств с целью заставить его выполнить свои обязательства. Пени
устанавливаются в размере процента от просроченной суммы и начисляются за
каждый просроченный день.
2.
Налоговая система Латвии
Так как мы живём в
Латвии, нам интересно узнать какая налоговая система в нашей стране, как она
построена и как действует.
Как и любому другому
государству, Латвии требуются средства для различных целей, от простого
улучшения города до обороны, поэтому у нас тоже существует налогообложение.
Согласно закону
Латвийской Республики «О налогах и пошлинах» систему налогов и пошлин ЛР
образуют:
·
государственные
налоги,
·
государственные
пошлины,
·
пошлины
самоуправлений.
Налоги, которые
уплаяивает население, составляет целых 85% государственного бюджета. Налоговая
система Латвии состоит из прямых и косвенных налогов.
Начиная с 1 января 2007
года налоговая система Латвии состоит из 11видов налогов: подаходный
налог с населения (IIN), подаходный
налог с предприятия (UIN),
налог на недвижимость (NĪN), налог
на добавленную стоимость (PVN), акцизный налог, таможенный налог,
налог на природные ресурсы. Налог на азартные игры, социальный налог (VSAOI), налог на легковые автомобили и
мотоциклы, налог на электроэнергию.
В Латвии в 2010 году планируется
ввести новый десятипроцентный налог на доход от капитала для физических лиц.
Как поясняет Министерство финансов, он вводится по требованию и с помощью
Международного валютного фонда (МВФ), а также Еврокомиссии и Министерства
финансов Швеции. Новый налог будет применяться к дивидендам, доходам от аренды
и сделкам с недвижимостью, доходом от прироста капитала, в результате продажи
акций, а также к процентам по депозитам. По мнению банковских экспертов,
введение налога, скорее всего, снизит желание людей вкладывать и накапливать
средства, к тому же может привести к увеличению количества нелегальных сделок с
целью уйти от уплаты этого налога.
Виды и ставки налогов
в ЛатвииТабл.1[7]
Nodoklis
|
Likme
|
Nodokļa bāze
|
Taksācijas
periods
|
Normatīvais
dokuments (pieņemšanas datums)
|
Uzņēmumu ienākuma nodoklis
|
- 15% no apliekamā ienākuma
- Nerezidentiem 2% - 15%
|
Nodokļu maksātāja
apliekamais ienākums - peļņa, kas gūta no
saimnieciskās darbības, no kuras atskaitīti izdevumi, kas
saistīti ar saimniecisko darbību.
|
12
mēneši, kas var nesakrist ar kalendāro gadu.
|
Likums „Par
uzņēmumu ienākuma nodokli”
(01.02.1995.)
|
Iedzīvotāju ienākuma nodoklis
|
15% (saimnieciskās darbības ienākumiem)23%
|
1)
ienākumi, kas gūti, pamatojoties uz darba attiecībām,
2)
ienākumi no saimnieciskās darbības,
3) citi
ienākumi saskaņā ar likuma „Par iedzīvotāju
ienākuma nodokli” 3.pantu.
|
Viens
kalendārais mēnesis (ja ir darba attiecības) vai viens
kalendārais gads (citos gadījumos).
|
Likums „Par
iedzīvotāju ienākuma nodokli”
(11.05.1993.)
|
Valsts
sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas
|
- Obligāto iemaksu likme, ja
darba ņēmējs tiek
apdrošināts visiem sociālās apdrošināšanas
veidiem, ir 33,09%, no kuriem 24,09% maksā darba devējs un 9% —
darba ņēmējs,
- Obligāto iemaksu likme
28,30% personām, kurām ir
tiesības uz vecuma pensiju, no kuriem 20,60% maksā darba
devējs un 7,70% — darba ņēmējs,
- Pārējās likmes
saskaņā ar
likumu „Par valsts sociālo
apdrošināšanu”
|
Algota darbinieka
nopelnītā darba samaksa, no kuras tiek ieturēts
iedzīvotāju ienākumu nodoklis, un pašnodarbinātas
personas darba ienākumi.
|
Viens kalendārais
mēnesis.
|
Likums „Par valsts
sociālo apdrošināšanu”
(01.10.1997.)
|
Pievienotās
vērtības nodoklis
|
21%
|
1) preču piegāde par
atlīdzību, arī pašpatēriņš,
2) pakalpojumu
sniegšana par atlīdzību, arī
pašpatēriņš,
3) preču
imports,
4) preču
iegāde Eiropas Savienības teritorijā,
5) neapliekamu
personu veikta jaunu transportlīdzekļu iegāde Eiropas
Savienības teritorijā.
|
Viens kalendārais
mēnesis.
|
Likums „Par
pievienotās vērtības nodokli”
(09.03.1995.)
|
10%
|
1) medikamentu,
medicīniskā aprīkojuma,
un zīdaiņu
speciālās pārtikas piegādes saskaņā ar LR
Ministru kabineta apstiprināto sarakstu,
2) laikraksti, žurnāli
(līdz 31.12.2010.),
3) mācību literatūra
un oriģinālliteratūra (no 01.08.2009.),
4) sabiedriskā transporta
pakalpojumi iekšzemē,
5) siltuma, elektroenerģijas
un dabasgāzes piegāde iedzīvotājiem,
6) malkas un koksnes
kurināmā piegādes iedzīvotājiem (no 01.08.2009.).
Sīkāk
likumā „Par pievienotās vērtības nodokli.
|
Viens
kalendārais mēnesis.
|
0%
|
1) eksports un to preču
piegādes, kas nav laistas brīvā apgrozībā, ja
preču piegādes veiktas muitas noliktavā vai brīvajā
zonā,
2) pakalpojumi,
kas saistīti ar preču eksportu, importu, tranzīta
pārvadājumiem un pakalpojumiem brīvajā zonā un
muitas noliktavā, kas saistīti ar precēm, kas nav laistas
brīvā apgrozībā,
3) pakalpojumi,
kuru sniegšanas vieta nav iekšzeme,
4) kuģu
degvielas uzpildei un apgādei paredzēto preču piegādei,
5)
starptautiskajiem pasažieru pārvadājumiem,
6)
elektroenerģijas importam vai dabasgāzes importam, ja dabasgāze
tiek piegādāta, izmantojot pārvades vai sadales sistēmu,
7) preču
piegādei ES teritorijā, ja preces pircējs ir citas
dalībvalsts apliekama persona un preces tiek piegādātas uz
citu dalībvalsti.
Sīkāk likumā „Par
pievienotās vērtības nodokli”.
|
Viens kalendārais
mēnesis.
|
|
Ar nodokli neapliek
|
1) sociālās aprūpes,
rehabilitācijas un sociālās palīdzības pakalpojumi,
2)
izglītības pakalpojumi,
3) maksa par
bērnu uzturēšanos pirmskolas iestādēs,
4) ieejas maksa
teātru, cirku izrādēs, koncertos, izstādēs, muzejos,
5)
bibliotēku pakalpojumi,
6)
apdrošināšanas pakalpojumi,
7) „Latvijas
Pasta” pasta pakalpojumi un uz kuriem saskaņā ar Pasta likumu ir
monopoltiesības,
8)
iedzīvotāju maksājumi par dzīvojamo telpu īri,
9)
atsevišķi finanšu pakalpojumi.
Sīkāk likumā „Par
pievienotās vērtības nodokli”.
|
Viens kalendārais
mēnesis.
|
Likums „Par
pievienotās vērtības nodokli”
(09.03.1995.)
|
Nekustamā
īpašuma nodoklis
|
Līdz 2010.gada 31.decembrim
1,0% no nekustamā īpašuma kadastrālās
vērtības.
|
Ķermeniskas lietas,
kuras atrodas Latvijas Republikas teritorijā un kuras nevar
pārvietot no vienas vietas uz otru, tās ārēji
nebojājot:
līdz
31.12.2006.— zemi, ēkas un būves (turpmāk — nekustamais
īpašums), izņemot šā panta otrajā
daļā minēto nekustamo īpašumu;
no 01.01.2007.gada 1.janvāra —
zemi un ēkas (turpmāk — nekustamais īpašums),
izņemot šā panta otrajā daļā minēto
nekustamo īpašumu.
|
Viens kalendārais gads.
|
Likums „Par
nekustamā īpašuma nodokli”
(04.06.1997.)
|
Elektroenerģijas
nodoklis
|
0.35 Ls par
megavatstundu
(no 01.01.2007. līdz 31.12.2007.).
0.45 Ls par
megavatstundu
(no 01.01.2008. līdz 31.12.2008.).
0.55 Ls par
megavatstundu
(no 01.01.2009. līdz 31.12.2009.).
0.71 Ls par megavatstundu (no 01.01.2010.).
|
Elektroenerģija,
kas piegādāta gala patērētājam
Elektroenerģija,
kas piegādāta pašpatēriņam
|
Viens kalendārais
mēnesis.
|
Elektroenerģijas nodokļa
likums
(19.12.2006.)
|
Страницы: 1, 2, 3
|